Touchpoints! Persuasief ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag

ProfielfotoNanda Vrielink 23-01-2018
3721 keer bekeken

In het tweejarig project Touchpoints! bundelen het lectoraat co-design (FNT) en het lectoraat crossmediale communicatie in het publieke domein (FCJ) hun kennis en ervaring op het gebied van persuasief ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag. 

Je bent op dieet, maar omdat je een rotdag hebt gehad, eet je ’s avonds laat een zak chips leeg. Je gaat naar je werk, maar pakt op het laatste moment de auto in plaats van de fiets, terwijl het maar vijf kilometer verderop is. Gedragswetenschappers weten veel van dit soort plotselinge besluiten.

Voorbeelden als Holle Bolle Gijs in de Efteling, rode chips tussen de Pringles, een herinnering aan je virusscan-update of de pianotrap bij een Stockholms metrostation laten zien dat fysieke en online producten zeer geschikt kunnen zijn om mensen op de juiste plaats en het goede moment in actie te laten komen. In het tweejarig project Touchpoints! bundelen het lectoraat co-design (FNT) en het lectoraat crossmediale communicatie in het publieke domein (FCJ) hun kennis en ervaring op het gebied van persuasief ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag. 

De HU brengt in dit RAAK-project gedragswetenschapper en ontwerpers samen, waarbij de nadruk ligt op co-creatie. In samenwerking met communicatie,-ontwerp- en adviesbureaus, studenten, docenten en onderzoekers zullen er onder andere best practices in kaart worden gebracht en een praktische en ‘evidence-based’ toolkit worden ontwikkeld die aansluit op de beroepspraktijk.  Deze succesverhalen, gecombineerd met wetenschappelijke kennis over gedragsbeïnvloeding, persuasieve principes en ontwerpen zullen leiden tot een betere onderbouwing en inzet van ‘persuasieve ontwerpen’ gericht op gezond en duurzaam gedrag.

Afbeeldingen

Behavior Change - On TouchPoints And Crossroads: Reint Jan Renes at TEDxUtrecht

Touchpoints in 2 minuten

Afgerond

Cookie-instellingen