Dit onderzoekt beoogt een stimulans te bieden aan het benutten van de natuur als leeromgeving in het hbo. Doel is om inzicht te bieden in de verschillende manieren waarop de natuur als leeromgeving kan functioneren. Denk aan de diverse dimensies van leerprocessen als kennisontwikkeling, beroepsmatig leren handelen en ontwikkelen van een beroepsidentiteit. Hiermee wordt de relevantie van buitenonderwijs voor het hoger beroepsonderwijs vergroot.
Net als bij andere leeromgevingen kan bij het gebruik van de natuur als leeromgeving onderscheid gemaakt worden tussen twee activiteiten. Activiteiten gericht op acquisitie van kennis en vaardigheden en activiteiten gericht op participatie, het gezamenlijk leren en deelnemen aan een praktijk. Onderzocht wordt hoe lessen uit de ontwikkeling van rijke en hybride leeromgevingen en hun invloed op leerprocessen vertaald kunnen worden naar de context van de natuurlijke leefomgeving.
Aanpak
Het onderzoek omvat een literatuurstudie en een casusonderzoek naar een aantal casussen van buitenonderwijs binnen Hogeschool Utrecht. Die worden onderzocht door middel van observatie en (semi)gestructureerde interviews met betrokken studenten en docenten. Daarnaast worden intervisieworkshops gegeven met als doel om ervaringen, voorbeeldlessen en werkvormen te verzamelen.
Looptijd
Dit project loopt van 1 augustus 2024 tot en met 1 april 2026.
Betrokken onderzoekers en opleidingen
Betrokken onderzoekers zijn Ilya Zitter en Lenny van Onselen.
Resultaten
Dit onderzoek beoogt de volgende resultaten te behalen:
- Een factsheet op basis van literatuurstudie.
- Een toolbox met voorbeeldlessen, werkvormen en pedagogische en didactische tips voor gebruik van de natuur als leeromgeving.
- Evaluatie en verbetering van de kwaliteit van bestaand buitenonderwijs.
- (Formats voor) intervisieworkshops.
- Het versterken en vergroten van de ‘Natuur en buiten’ community van docenten die de natuur als leeromgeving (willen) gebruiken.
Impact voor het onderwijs
De voordelen en toepassingsmogelijkheden van onderwijs in de natuur zijn legio. Er wordt echter nog maar weinig gebruik van gemaakt in het hbo. Dit onderzoek zal zowel bijdragen aan een betere onderbouwing voor gebruik van de natuur als leeromgeving, als tools opleveren voor docenten om hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Doel is om bewegend en buitenonderwijs een meer common practice te maken binnen het hbo.
Voor meer informatie over dit project kunt u contact opnemen met Nanda Vrielink.