Opladen van elektrische auto's voor een duurzame toekomst

15-07-2024

De opkomst van elektrische voertuigen (EV's) is een veelbelovende stap naar een duurzame toekomst, maar brengt ook zijn eigen uitdagingen met zich mee, met name voor het elektriciteitsnet. Het ROBUST-project richt zich op het aanpakken van deze uitdagingen. Recent onderzoek geeft nieuwe inzichten.

Elektrische voertuigen worden steeds vaker gebruikt, wat zorgt voor een aanzienlijke overlap tussen vervoers- en elektriciteitssystemen. Hoewel EV's helpen de CO2-uitstoot te verminderen, vormen ze ook een bedreiging voor het bestaande elektriciteitsnet, dat niet is ontworpen om de hoge vraag van gelijktijdig opladen van EV's aan te kunnen. De meeste thuis- en straatladers zijn aangesloten op laagspanningsnetten, wat kan leiden tot netwerkcongestie en kwaliteitsproblemen met de stroom. Het upgraden van deze netten is duur en arbeidsintensief, waardoor slim laden een essentiële strategie wordt om de oplaadvraag van EV's in evenwicht te brengen met de capaciteit van het net. 

Om optimaal te profiteren van slim laden, is het belangrijk niet alleen de laadsnelheid te verlagen tijdens piekuren, maar ook het opladen te kunnen pauzeren. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht en TU Delft hebben aangetoond dat laadpauzes de effectiviteit van slim laden verdubbelen.

 

Het optimaliseren van laadtijden

Het ROBUST-projectteam heeft uitgebreide tests uitgevoerd op verschillende EV-modellen om hun laadgedrag onder verschillende omstandigheden te begrijpen. Deze tests, uitgevoerd in het ElaadNL Testlab in Arnhem, evalueerden de reacties van EV's op verschillende vormen van laden. Het doel was om te zien hoe goed huidige EV's slim laden aankunnen, wat de laadtijden optimaliseert op basis van netvraag en elektriciteitsprijzen. De resultaten waren erg interessant. 

 

Effectiviteit van slimme laadstrategieën

Ongeveer een derde van de geteste EV-modellen had moeite met gepauzeerd en vertraagd laden en schakelde over naar een slaapstand, waardoor ze niet meer konden opladen. Dit probleem vermindert aanzienlijk de potentiële voordelen van slim laden, zoals kostenbesparingen en netwerkbeheer. 

Uit een studie van de Universiteit Utrecht en TU Delft bleek dat de kostenbesparingen van slim laden ten opzichte van traditioneel laden bijna twee keer zo groot zijn wanneer laden kan worden gepauzeerd. Bovendien zorgt het toevoegen van laadpauzes voor meer ruimte op het elektriciteitsnet, waardoor er plaats is voor tweemaal zoveel laadpalen. Dit komt doordat er niet hoeft te worden geladen tijdens piekuren met hoge stroomprijzen. 

Het ROBUST-project wil het belang aantonen van slim laden voor een duurzame toekomst met elektrische voertuigen. Door de technische uitdagingen van EV-laden aan te pakken, kunnen we de efficiëntie van onze elektriciteitsnetten verbeteren en de overgang naar hernieuwbare energiebronnen versnellen.


Publicatie

Wilt u meer informatie over de resultaten? Bekijk dan de publicatie.

Nico Brinkel, Thijs van Wijk, Anoeska Buijze et al., ‘Enhancing smart charging in electric vehicles by addressing paused and delayed charging problems’, 2024, Nature Communications, https://doi.org/10.1038/s41467-024-48477-w


Voor meer informatie over het project, kunt u ook terecht bij Joost Halkes

Bezoekadres 

Padualaan 99
3584 CH Utrecht

smartsustainablecities@hu.nl

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen?

   Meld u aan voor onze nieuwsbrief   

     
 

 

 

Cookie-instellingen