Bewoners met een migratieachtergrond vormen één van de risicodoelgroepen als het gaat om energiearmoede. Met de huidige hoge energieprijzen komen zij nog sneller in de problemen. Projecten als de Energiebox, waarbij bewoners gratis persoonlijk advies van een energiecoach en energiebesparende producten krijgen, bereiken deze doelgroep nog onvoldoende.
Mensen bereiken die het meest hulp nodig hebben
In het afgelopen jaar heeft Energiebox al verschillende initiatieven genomen om bewoners met een migratieachtergrond beter te bereiken. Boukje de Haan, teamleider bij Energiebox Utrecht: "Door de huidige energiecrisis willen we ons met de Energiebox nog meer richten op mensen met energiearmoede, die onze hulp het meeste nodig hebben. Onze energiecoaches zijn een soort detectives die voor ieder huishouden helemaal uitzoeken waar de besparingsmogelijkheden liggen. Door dit maatwerk is onze aanpak heel waardevol, maar we zien ook dat we de doelgroep nog niet altijd weten te bereiken met de standaard brief of mail."
Energiebox heeft al geëxperimenteerd met meertalige communicatiemiddelen en samenwerking met sociale partners. Ook is er een prototype gemaakt van een meer visuele praatplaat met de belangrijkste tips, die gebruikt kan worden door de energiecoaches bij mensen die de Nederlandse taal minder machtig zijn. Om mensen te ontzorgen, komen de energiecoaches in sommige gemeentes meerdere malen langs of helpen om de maatregelen te installeren.
Het draait om vertrouwen
HU studenten van de master Sustainable Business Transition (SBT) en Communication and Multimedia Design (CMD) ondersteunen Energiebox door onderzoek te doen naar mogelijke oplossingen voor het bereiken van de doelgroep van bewoners met een migratieachtergrond. In de brainstorm die we deden op 24 november kwamen we samen met de aanwezige sociale partners tot een aantal belangrijke inzichten.
Voornaamste suggestie is om in te zetten op werving via-via en direct aan de deur. Net als het trainen en inzetten van vertrouwenspersonen. Vertrouwen, werd gesteld, is één van de belangrijkste factor. Het is dus ook heel belangrijk om te kijken via welke organisatie je communiceert. Hoe bekender en vertrouwder hoe beter. Communicatiemiddelen zoals posters, flyers e.d. werken niet op zichzelf, alleen ondersteunend. Verder is aan te raden om het proces zo makkelijk mogelijk te maken van aanmelding tot advies en om zoveel mogelijk met beeldtaal te werken.
Met alle feedback gaan de studenten van CMD hun concepten uitwerken. Zij presenteren deze eind januari. Energiebox neemt alle ideeën mee terug naar de tekentafel voor toekomstige aanpakken. Ook wordt gezocht naar kansen voor betere samenwerking met de aanwezige partners.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Nanda Vrielink.