De University of Manchester is al een tijd bezig met nieuwe manieren om studenten nog maatschappelijker betrokken op te leiden. Zij hebben daarom een studentgericht geïntegreerd traject ontwikkeld, dat de toegang voor studenten tot het opstarten van een onderneming vergroot. De Universiteit biedt studenten de flexibiliteit om hun onderneming in het eerste jaar te beginnen en die uit te bouwen gedurende de rest van hun studie. In een korte presentatie, met een lekker broodje, vertelde Andrew over hun aanpak.
Sociale innovaties
Hun doel is het aantal studenten verhogen met ondernemersskills op academisch niveau. Thema's als duurzaamheid en sociale cohesie staan centraal. In jaar 1 ligt vooral de focus op het begrijpen van innovatie, hoe de markt in elkaar zit en hoe je ideeën kan genereren. In jaar twee en drie zal het meer gaan over welke sociale innovaties er zijn, hoe je een businessplan schrijft en hoe je omgaat met de gemeenschap. Uiteindelijk is het doel om studenten in hun Masterjaar de laatste stappen te leren tot het opzetten van hun onderneming. Eventueel gevolgd door een PhD.
Aanbod
Andrew sloot zijn presentatie af met het aanbod om meer samen te werken met de University of Manchester. Dit kan in verschillende vormen: een uitwisselingsprogramma, het geven van gastcolleges, het gezamenlijk opzetten van een curriculum en eventuele onderzoekssamenwerking. Rond juni zal de Universiteit sowieso langskomen om een tour te doen door de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en de Social Impact Factory.
Een interessante lunchlezing waar wij als kennisinstituut veel van kunnen leren.
Meer weten? Bekijk dan de presentatie en/of neem contact op met Martijn Rietbergen.