Energiecoaches krijgen training effectief adviseren bij zorgen over energiekosten

19-06-2022

Energiecoaches van Energiebox krijgen steeds vaker te maken met mensen die worstelen met het betalen van de energierekening vanwege stijgende energieprijzen. Samen met het lectoraat Co-Design ontwikkelde we een training om coaches te helpen met het effectiever adviseren van kwetsbare doelgroepen.

Vooral bij bewoners in een slecht geïsoleerd huis, met een hoge energierekening en/of een lager inkomen lopen verhoogd risico op energiearmoede. Het Centre of expertise Smart Sustainable Cities en het lectoraat Co-design van Hogeschool Utrecht hebben in het kader van het project ENPOR een training van twee middagen ontwikkeld om de coaches te helpen. 

 

Waarom een aparte training bij zorgen over energiekosten?

De geldzorgen en (chronische) stress hebben bij iedereen een ander effect, maar het heeft zeker invloed op hoe we als mens functioneren. Uit onderzoeken en ervaringen van onder meer het lectoraat Schulden en Incasso van de Hogeschool Utrecht blijkt dat een aantal aandachtspunten de energiecoaches kan helpen, bij het effectiever voeren van de gesprekken met deze bewoners. Deze lessen zijn meegegeven door dit lectoraat tijdens de training.
Allereerst is het belangrijk dat mensen vertrouwen hebben in de coach en Energiebox. Het advies wordt eerder opgevolgd als het onafhankelijk en zonder oordeel wordt gebracht. Als er weerstand is bij de bewoner, bijvoorbeeld tegen verandering, dan is het erkennen van deze weerstand prettig voor de bewoner. Ten tweede is het helpen bij het opstellen van eigen concrete doelen (van de bewoners) en begrip tonen voor de situatie zijn essentieel. Het is belangrijk dat de bewoners in de regie blijven. Tot slot worden bewoners beter geholpen door naar hen te luisteren in plaats van meteen te adviseren.

 

Resultaat

Ongeveer 12 energiecoaches die actief zijn in Utrecht, Ede, Tilburg, Barendrecht, Capelle, Albrandswaard en Ridderkerk namen deel aan de training en hebben een mooie start gemaakt met ‘het effectiever adviseren van kwetsbare doelgroepen’. Handvatten zijn aangedragen en het is nu aan de coaches om het geleerde in de praktijk te brengen. “Door de training ben ik meer alert op de omstandigheden van bewoners.”, zei een coach.

De training liet (opnieuw) zien dat deze momenten van intervisie enorm vruchtbaar zijn en krijgt daarom ook vervolg door Energiebox. Een van de energiecoaches zei: “De neuzen staan allemaal dezelfde kant op merk ik na deze verdiepende training. Door de kracht van collega’s te benutten worden we beter.”

Bij de coaches bleek behoefte te zijn aan een ‘sociale kaart’ per gemeente die de energiecoach gaat helpen om goed door te verwijzen (als dat gewenst is). Te denken valt aan hulp bij onderwerpen zoals: financiën, administratie, sociaal maatschappelijke achterstanden etc.

De adviezen van Energiebox vragen veelal blijvende gedragsverandering om echt energie te besparen. Om gedragsverandering beter in gang te zetten en te bestendigen wordt het rapport naar aanleiding van de training nog eens goed onder de loep genomen; speciaal voor de doelgroepen die vaker moeite hebben om de energierekening te betalen. Voor gesprekken met bewoners die de Nederlandse taal nog niet volledig machtig zijn worden manieren onderzocht die voor de coach en bewoner werken, zodat de adviesgesprekken meer kunnen bijdragen. Te denken valt aan het visualiseren van het advies.

 

Voor meer informatie over deze training en ENPOR kunt u contact opnemen met Lenneke Kok

Cookie-instellingen