De vertegenwoordigers van busbedrijven kwamen van CTT Nord in Livorno, Italië, Paks Transport Ltd., Hongarije en Qbuzz in Utrecht. Twee financieel experts uit regio Utrecht en regio Amsterdam namen mensen mee in een model om Total Cost of Ownership te berekenen en gaven een toelichting op de bussenlening die in regio Amsterdam wordt verstrekt aan busbedrijven voor de aanschaf van elektrische bussen. Het gaat niet vanzelf om van dieselbussen op elektrische bussen over te stappen, maar de ambitie om in het Openbaar Vervoer het gebruik van fossiele brandstoffen te vervangen door elektriciteit in de vijf regio’s is groot!
In het Interreg project eBussed werken vijf regio’s samen aan kennisontwikkeling over elektrische bussen voor Openbaar Vervoer. De ambities zijn hoog en niet elke regio is even ver met de introductie van de ebussen. De bedoeling is van elkaar te leren en dat gebeurde 16 september in een “learning event” digitaal, vanuit Utrecht.
Het onderwerp betrof “aanbesteden” en uit een schets van de context van de verschillende waardeketens per regio bleek dat er verschillen zijn tussen de regio’s in de verdeling van publieke en private bedrijven die het openbaar vervoer verzorgen. De grootste verschillen zijn er tussen Utrecht en Hamburg; in Utrecht wordt door de provincie de gehele concessie aanbesteed door middel van een openbare aanbesteding en schaffen de private busbedrijven zelf de ebussen aan. In Hamburg zijn de publieke busbedrijven verantwoordelijk voor de openbare aanbesteding en schaft de gemeente de ebussen aan.
Het is een leerproces, de introductie van ebussen. De busbedrijven gaven aan hoe ze hiermee omgaan; het Italiaanse bedrijf CCT Nord heeft last van een te korte garantie termijn op de batterijen, Paks Transport onderzoekt de mogelijkheden om goedkoper aan elektriciteit te komen en Qbuzz hanteert een multi-vendor strategie waarbij men met meerdere bus producenten in zee is gegaan om zoveel mogelijk te leren.
Specifiek voor Nederland worden de ebussen aangeschaft door private busbedrijven. Omdat de investeringen hoog uitvallen, liet de regio Amsterdam een voorbeeld zien hoe met bussenleningen voor busbedrijven werd gewerkt.
De provincie Utrecht telt op dit moment 76 elektrische bussen die rijden in het openbaar vervoer. En er komen steeds meer van dit soort schone en stille bussen bij. Met als einddoel in 2028 zero emissie: een 100% volledig duurzaam regionaal openbaar vervoer dat wordt gereden door 500 zero emissie-bussen. Dit voorjaar introduceerde vervoerder U-OV de Heuliez bus die met een lengte 18 meter genoeg plek biedt om 130 reizigers te vervoeren. De Heuliez bussen rijden na uitgebreid getest te zijn nu op drie stadslijnen in Utrecht. De voertuigen zijn een welkome aanvulling op de elektrische U-OV stekkerbussen van leverancier Ebusco. Deze worden ingezet in en rondom de stad Utrecht, rijden op batterij en worden op de stallingen in Bunnik, Zeist en Amersfoort geladen. Ook vervoerder Syntus Utrecht is sinds enkele jaren in de stadsdienst Amersfoort actief met elektrisch rijden. Wilt u meer informatie hierover? Stuur dan een e-mail naar Jeroen Golstein.
Voor meer informatie over het eBussed project, kunt u contact opnemen met marjoke.deboer@hu.nl of kijken naar deze mooie video.
Foto door (© Rene Legerstee)