De onboarding van propedeusestudenten in de hybride schoolomgeving

02-09-2020 609 keer bekeken

De projectgroep All Aboard 2020-2021 heeft de hele zomer hard gewerkt en onderzocht hoe het online lesgeven het best werkt. Hoe verbeter je online begeleiding en hoe kunnen studenten elkaar beter ondersteunen? Deze bevindingen zijn praktisch gemaakt en weergegeven in een uitgebreide handleiding.

Ten gevolge van de COVID-19 crisis kwamen van veel studenten de stages te vervallen. Nanda Vrielink, een onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht, speelde hierop in en bracht een groep studenten bijeen om samen te werken aan een nieuwe praktijkopdracht. De opdracht hield in dat deze studenten in met elkaar op zoek gingen naar een maatschappelijk probleem wat ontstond tijdens de COVID-19 crisis. 

De studenten, Romy Krist, Joost van der Galiën, Barend Gijsbertsen en Max Pickers, hebben onderzocht welke maatschappelijke problemen zich voor doen in de schoolomgeving tijdens de COVID-19 crisis. Zo kwamen zij via het thema ‘synergie’ terecht bij de beperking in teamontwikkeling die zich voor zal doen bij het onboarden van studenten in het nieuwe schooljaar. Vanuit een literatuuronderzoek kwamen de studenten tot de conclusie dat het kennismaken en ontwikkelen van een gezond en effectief teamverband vele malen trager zal gaan in een online omgeving, wanneer hier niet naar gehandeld wordt. Kortom: nieuwe studenten komen lastiger aan boord wanneer hier niet actief op ingezet wordt. 

Om deze problemen in het nieuwe schooljaar te voorkomen is er besloten om een praktisch inzetbaar middel te ontwikkelen welke docenten en studentcoaches een hand reikt in het begeleiden van het leerteam in een online omgeving. Om dit te faciliteren hebben de studenten verschillende modellen voor on-boarding omgeschreven, ontwikkeld en samengebracht in een handleiding voor leerteambegeleiders en een handleiding voor studentcoaches. Om het gebruik van de handleiding goed over te brengen hebben zij dan ook instructies ontwikkeld en deze in een PowerPoint beschikbaar gemaakt. De PowerPoints bevatten tekst en ingesproken instucties.

Goede voorbereiding op het nieuwe hybride studiejaar is belangrijk om alle uitdagingen te boven te komen! Download daarom de handleidingen en instructies hier

Wil je meer informatie over dit project of feedback geven? Neem dan contact op met Joost van der Galiën.

Bezoekadres 

Padualaan 99
3584 CH Utrecht

smartsustainablecities@hu.nl

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen?

   Meld u aan voor onze nieuwsbrief   

     
 

 

 

Cookie-instellingen