De eerste conferentie had als thema drivers & barriers en zou in Livorno plaats vinden maar is vanwege Corona geheel digitaal uitgevoerd. Ook een foto moment hoort bij een digitale conferentie, even letterlijk binnenkijken bij onze Europese buren.
De regio’s Turku (Finland), Hamburg (Duitsland), Gozo (Malta), Livorno (Italië), Pécs en Pacs (Hongarije) en Utrecht bespraken hun ervaringen wat de invoer van elektrische bussen gaat stimuleren en waar belemmeringen worden gezien.
Als politieke driver wordt gezien hoe hard je als overheid de fossiele brandstof wilt vervangen; in Hongarije is het een regeringsbesluit geweest (top down), in Nederland is het initiatief vanuit een private groep opgestart als pilot en daarna door provinciale overheden omarmd (bottom up). Als sociale driver wordt gezien; “gezondheids voordelen en positieve impact op het klimaat”. Economische driver is inzicht in de kosten die met Ebussen samenhangen en dit kunnen vergelijken met diesel bussen, zodanig dat de voordelen zichtbaar worden. Technische drivers zijn alle aspecten die elektrische energie voorziening te maken hebben.
Politieke en economische barriers hebben met de identificatie van kosten te maken, het vraagt nog zoekwerk om die kosten inzichtelijk te maken. Een andere economische barrier is dat er een nieuwe manier van aanbesteden ontstaat met extra spelers in het veld; degenen die elektriciteit leveren, de laad infrastructuur verzorgen en onderhouden en het specifieke technische aspect om elektrische bussen te produceren. Een voorbeeld; technisch inzicht in elektrisch vervoer gaat hard maar is nog groeiend, voor welke termijn maken partijen afspraken met elkaar?
De provincie Utrecht doet op dit moment ervaringen op met elektrische bussen en is van plan om in 2028 het openbaar vervoer in en rondom Utrecht geheel elektrisch uit te voeren!
Voor meer informatie neem contact op met Martijn Rietbergen of Marjoke de Boer.