Studenten en ministerie van IenW verkennen samen de mobiele toekomst van Nederland

December 17, 2019 2255 keer bekeken

Fatima is hartchirurg en krijgt thuis een oproep dat zij voor een harttransplantatie zo snel mogelijk bij het VUMC moet zijn. Ze kijkt op haar holowatch die aangeeft dat ze over 10 minuten op haar bestemming aankomt met de Hyperloop.

De stoel die Marieke had gereserveerd om naar een sollicitatiegesprek te gaan in de buurt van het VUMC gaat nu naar Fatima. Haar urgentie is namelijk groter, dus voor Marieke zit er niets anders op dan een avatar te sturen naar het gesprek voor haar droombaan.

Studenten van de minor Co-design Studio, onderzoekers van het lectoraat Co-design en creatieve makers uit de praktijk verkenden samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de toekomst van mobiliteit in Nederland. Na een flitsende start tijdens de tweedaagse innovatiechallenge in het LEF Future Center van Rijkswaterstaat gingen de studenten verder met interessante scenario’s waarin niemand meer mag reizen, er geen nieuwe (spoor)wegen bijgebouwd worden, de overheid bepaalt hoe je reist en citizen science leidend ontwerpprincipe is in mobiliteit. Ze gebruikten verbeeldingskracht, storytelling en ontwerpdenken om abstracte ideeën, als mobility as a service, concreet voorstelbaar te maken door middel van zg. future probes. Bijgestaan door creatieve makers van Protospace, Ruimdenkers, wzzzt studio en slow fashion designer Leonie Vlaar ontwikkelden ze deze visionaire producten of diensten waarmee mensen kunnen ervaren hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. Tijdens de expo bij het ministerie kon het publiek de probes ervaren of bekijken en vertelden studenten over vergaarde inzichten tijdens hun ontdekkingsreis naar de toekomst.

Een speels ticketsysteem maakt voor sommigen pijnlijk duidelijk, dat hun huidige persoonlijke mobiliteitsgedrag niet strookt met wat ze belangrijk vinden voor de maatschappij. Veel mensen op straat bleken er niet zo mee te zitten dat ze onbewust gestuurd worden. Zolang ze nog maar enige controle behouden over te maken keuzes.

Het concept van HUB's die zorgen voor naadloze verbinding tussen diverse vervoersvormen is niet nieuw. Wel gaf de 2,5D visualisatie van dergelijke HUB's dichtbij de stad als in de regio inzicht in hoe ze ons moeten verleiden daadwerkelijk op die manier te gaan reizen. Het feit dat de zelfrijdende vervoersmiddelen functioneel zijn ingericht op weg naar bijvoorbeeld je werk, draagt daar zeker aan bij.

Dat onze huidige werkplek compleet verandert als we meer thuis gaan werken en alleen voor sociale contacten en gebeurtenissen nog af en toe op ons werk komen kon je ervaren via een VR-verhaal. Als jij vanaf een tropisch strand wil werken, dan kan dat gewoon!

Een handschoen uit 2050 gebruikt emotionele data (via GSR) na een schrikreactie, bijvoorbeeld omdat je een bijna-ongeluk zag, om anderen een stressvrije route te laten kiezen. Dit principe kan ook zorgen voor snelle omleiding als het ongeluk daadwerkelijk is gebeurd. Stadsbewoners die elkaar zo met eigen emoties helpen is uniek te noemen.

In reactie op zijn ervaringen tijdens de expo riep Johan Jacobs, directeur Innovatie Mobiliteit, op om meer aandacht te richten op mens en gedrag in mobiliteit om technische oplossingen aanvaardbaar te ontwerpen.

Tevens pleitte hij er voor de jonge generatie aan tafel te krijgen bij het maken van beleid.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Caroline Maessen of Lenneke Kok.

 

Copyright foto: ministerie IenW

Bezoekadres 

Padualaan 99
3584 CH Utrecht

smartsustainablecities@hu.nl

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen?

   Meld u aan voor onze nieuwsbrief   

     
 

 

 

Cookie settings