De HU heeft al jaren een elektrisch wagenpark. Medewerkers kunnen deze auto’s delen voor hun werkafspraken, zodat ze niet met hun eigen auto naar het Utrecht Science Park hoeven te komen. Zo helpt de HU het USP autoluw te maken. Binnenkort gaat ook de Universiteit Utrecht deze elektrische auto’s gebruiken: er wordt gewerkt aan één pool van auto’s voor medewerkers van de HU én de UU. Op 16 oktober is de volgende duurzame stap genomen, met de onthulling van 16 innovatieve laadpalen op zonne-energie. Hier kunnen e-cars (twee per laadpaal) niet alleen opladen maar ook ontladen: elektriciteit terugleveren aan het elektriciteitsnet.
Maximaal benut
Deze technologie wordt ook wel Vehicle-2-Grid (V2G) genoemd. Als er een piek in elektriciteitsvraag op het net ontstaat, springen elektrische auto’s (dankzij de V2G-technologie) bij door elektriciteit terug te leveren aan het net. Bij pieken in aanbod laden de elektrische auto’s juist weer bij. Zo staat het elektriciteitsnet minder onder druk. De batterijen van de elektrische auto’s kunnen dankzij V2G ook worden ingezet om overdag opgewekte zonne-energie op te slaan, zodat het ’s avonds gebruikt kan worden voor de verlichting en/of verwarming van gebouwen. Op die manier wordt de duurzame energie maximaal benut.
Living lab
Voor de technologie werkt het USP samen met We Drive Solar. De laadpalen worden op 16 oktober feestelijk onthuld tijdens de lancering van het Living lab Smart Solar Charging, waarin onderzoekers van de HU en UU het duurzame energiesysteem monitoren en optimaliseren. Het USP is daarmee één van de zes proeftuinen in Nederland waar Smart Solar Charging momenteel wordt getest. Sinds 1 januari levert de HU expertise aan het project met de onderzoekslijn Smart Urban Mobility, vanuit het Centre of Expertise Smart Sustainable Cities.
Meer weten?
Lees hier meer over het project Smart Solar Charging of neem contact op met Martijn Rietbergen over de onderzoekslijn Smart Urban Mobility.