In februari jl. las u het nieuwsbericht over de inmiddels afgestudeerde Marlous. Voor haar studie Digitale Media & Communicatie dook zij in de wereld van storytelling en legde haar bevindingen vast in het rapport ‘Een goed verhaal.’
“Toen ik een afstudeerstage zocht werkte ik al als student assistente bij het Centre of Expertise. Ondanks dat ik heel veel reacties ontving op mijn oproep op LinkedIn voor een afstudeerplek en ik uit mijn comfort zone wilde stappen koos ik toch voor het Centre. Ik vond het belangrijk dat ik iets van betekenis kon doen, daaraan kon bijdragen. Het Centre paste dan ook goed in die overtuiging. Daarnaast wist ik ook dat ik als student serieus werd genomen, een onderdeel van het team zou zijn en gewoon als professional meedraaide. Ook van eerdere projecten, zoals de Solar Decathlon, wist ik dat de betrokken studenten een leeromgeving kregen aangeboden waarin je kansen kon pakken.
Als vrienden mij vroegen wat ik deed kon ik dat nooit kort uitleggen. En na het lezen van bepaalde business plannen was het mij niet altijd helemaal helder waar het over ging. Ik zag dat hier een kans lag voor het Centre en ook voor mij om aan de slag te gaan met mijn opdracht. Het was Nadia Verdeyen die het onderwerp storytelling aandroeg. Dat sprak mij meteen aan! In mijn studie lag de focus vooral op digital storytelling; het corporate verhaal vertellen was voor mij nieuw en is echt wel iets anders dan het bedenken van verhalen. Dat maakte het juist heel erg tof om te doen: ik leerde hier zelf ook heel veel van. Van het Centre of Expertise kreeg ik veel vertrouwen en ook de vrijheid om dit op te pakken. Er werd een externe storytelling expert bij betrokken om de kwaliteit te bewaken. Voor mijn eigen ontwikkeling ook erg interessant. Onder begeleiding van Saskia Jacquet heb ik geleerd hoe je verhalen ophaalt bij mensen en hoe je deze omzet tot een krachtig verhaal.
Je leert van hobbels, niet van een standaard stramien
Tijdens het traject kwam ik er achter dat de plannen ambitieus waren. Ik heb mij in het verslag geprobeerd te richten op de bruikbaarheid en concreet te blijven om te voorkomen dat het ergens in een la verdwijnt. Doordat mijn focus lag op wat de opdrachtgever wilde ben ik soms minder diep ingegaan op het proces wat de Hogeschool voorschreef. Het Centre of Expertise opereert vanuit het challenge based leren gedachtengoed. En dat is wat ik heb gedaan. Je leert van hobbels, niet van een standaard stramien. Van de gebaande paden afwijken geeft nieuwe en interessante inzichten.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen: een ontzettend tevreden opdrachtgever en bij mijn eindpresentatie de Hogeschool kunnen overtuigen van mijn ‘story’. Ben heel blij dat het Centre of Expertise mij de ruimte heeft gegeven en dat de opleiding Digitale Media & Communicatie hier de meerwaarde van zag.”
Bent u benieuwd naar de inhoud van het rapport? Download hier ‘Een goed verhaal’. Vanwege privacy gevoelige informatie zijn de bijlagen verwijderd. Heeft u vragen na het lezen? Neem contact op met directeur Centre of Expertise Smart Sustainable Cities Nadia Verdeyen.